Utunk Ultrába

Négy elszánt futó nekivág, hogy 4*53 kilométerben fussa le az Ultrabalatont. 2012. június 30.

(y)

Friss topikok

  • iramszarvas: Jó volt, de azóta változott az útvonal, a maraton négy kör. Ez még akkor sem vonz olyan nagyon, ha... (2017.02.14. 10:45) Kiss Péter Emléktúrán
  • csz_329: @rrroka: OK, jogos, valahol érthető hogy a megyek a többiek után effekt működik, én is így szoktam... (2016.12.30. 09:57) Trails sorozatterhelés
  • rrroka: mi eleve mindig baráti buli váltót nyomtunk, sosem mentünk teljesítményre, szóval ez a rész az UBn... (2016.10.25. 16:31) Itt a vége, fuss el véle
  • pannonfunk: No, pedig jövőre kéne egy olyan, hogy négyesben, és mindenki fut egyszer 50+-t... Nem? (2016.07.05. 10:35) AjánDKkörnek ne nézd a fogát...
  • rrroka: @iramszarvas: igen a 85 (170) az egészen jó, én is kb így nyomom aszfalton (terepen nem lehet érte... (2016.05.30. 10:05) Képtelen bejegyzés: Balatontól Balatonig

Utolsó kommentek

  • iramszarvas: Jó volt, de azóta változott az útvonal, a maraton négy kör. Ez még akkor sem vonz olyan nagyon, ha... (2017.02.14. 10:45) Kiss Péter Emléktúrán
  • Vitja: Hát persze, én TT-ben gondolkodtam. Milyen jó kis verseny volt a hegyi félmaraton és azóta sem vol... (2017.02.14. 06:08) Kiss Péter Emléktúrán
  • iramszarvas: Nem, az első közös terepfutásunk 2011. július másodikán volt. A helyszínre kb. jól emlékszel, mert... (2017.02.13. 08:42) Kiss Péter Emléktúrán
  • Vitja: @iramszarvas: Én a Tortúrára emlékszem, már amit közösen csináltunk. (2017.02.12. 15:53) Kiss Péter Emléktúrán
  • iramszarvas: Úgy emlékszem, első terepfutásunk is egy Kiss Péter emlékverseny volt (2017.02.12. 15:35) Kiss Péter Emléktúrán
  • Utolsó 20

Naptár

november 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Nyelv és sport

A Mesterem

2015.02.25. 23:50 Vitja

2014-futapest.jpg

Szinte nincs olyan szösszenetem, amelyben ne tennék említést Mesteremről, nem győzve hálálkodni neki, amiért - most már 5 éve - rendszeresen edzéstervekkel lát el és sok-sok hasznos tanáccsal motivál. Futóblogunk olvasóinak érdeklődése  gyakran irányul arra, hogy valójában ki is ő. Noha sosem csináltam ebből titkot, hiszen már e blog hasábjain bemutatkozó bejegyzésemben /Ultravaló/ és később is gyakran említést tettem róla. A kajak-kenu sportban, sárkányhajó - és ultratrail versenyeken jártas sporttársaknak egyaránt ismerősen cseng ez a név: Jakus Béla.

1989-canoe.jpg

Lassan 30 éve ismerjük egymást, már serdülőként, majd ifiben is versenyeztünk, tekintettel arra, hogy mindketten 1971-ben születtünk. Ennek megfelelően beszélgetésünk a közös gyökerek felelevenítésével kezdődik.

Húsz év kenus múlttal rendelkezem. A legjobb eredményeim a maratoni szakágban voltak ahol az utánpótlás sikereket követően felnőtt Európa-bajnoki arany- és ezüstérmet szereztem, illetve világbajnokságon is sikerült a dobogó második és harmadik fokára felállnom.

Sikeres élsportolói múlt alapjait mennyire tartod meghatározónak a jelenlegi teljesítményeddel kapcsolatosan?
Azok, akik állóképességi sportágakban magas szinten teljesítettek fiatalabb korukban, általában előnyben vannak azokkal szemben, akik nem, vagy alig sportoltak . Azonban az ultra- és a terepultra-futás annyira speciális, hiszen teljesen más képességek kellenek egy 10-12 órás futóversenyen, mint a rövid ideig tartó intenzív sportoknál, hogy nem jelent akkora előnyt a korábbi sportmúlttal megszerzett állóképességi alap. (Vitja: lsd. Lubics Szilvi, Iramszarvas)

2009terep100.jpg

Hogyan kerültél kapcsolatba a terepfutással?
2005. decemberében a Vulkántúrára csábított el Csáky Laci (alias Chevy Van) barátom. 8 óra alatt teljesítettük, több eltévedéssel 30-40 cm hóban. Annyira nehéz volt, hogy úgy éreztem ez a kihívás kell nekem.

Nekem az a tapasztalatom, hogy amikor kiderül valakiről, hogy ultratávok teljesítésére adja fejét, inkább megszállott, elvont, mondhatni bolond egyednek tartják, mint sporthősnek. Neked mi a vonzó az ultratáv teljesítésében?
Nekem, mint amatőr futónak, a teljesítés öröme a legfontosabb. Nem csak egy kiválóan sikerült futás okoz örömet, hanem akár olyan teljesítés is amikor a nehézségek leküzdése után érek be a célba.  Persze az igazi az, amikor minden stimmel a versenyen és különösebb problémák nélkül sikerül jó eredményt elérnem. A legjobb érzés amikor sikerül eljutni egy olyan állapotba, hogy szinte kívülről érzékelem a fáradtságot, nem kell a tempóra, a pulzusra és a többi külső dologra koncentrálni hanem sikerül, békében, harmóniában, magamba fordulva, a versenyt és a  külvilágot kizárva futni. Na, ez hihetetlen jó érzés és az a célom, hogy újra és újra eljussak ide. 

2014-okofutas.jpg

Hogyan állítod össze az edzéstervedet, versenynaptárodat?
Természetesen év elején kitűzöm a célversenyeket. Ezekhez igazítom az edzésmunkát. Van egy koncepcióm a felkészülésről, amivel évek óta sikerült fejlődnöm kisebb lépésekben.

A célversenyek meghatározásánál milyen szempontok vezérelnek?
Racionális célokat próbálok kitűzni, olyanokat, amiken még futónak érzem magamat. Most úgy gondolom, nem akarok olyan versenyeken indulni, ahol fél vagy egész napokat gyaloglással kell eltöltenem csak, hogy elmondhassam én is teljesítettem egy népszerű versenyt. Ezért főleg hazai versenyeken indulok,  mint a Mátrabérc, Terep 100, Dupla élmény, Piros 85, Bükki Hard stb. Az elmúlt években a Salomon Zugspitz Ultratrail nevezetű versenyen indultam 4 alkalommal is. Idén egy nagy kihívás előtt állok, a Lavaredo Ultratrail 119 km-es távjára neveztem. (Béla tavaly korcsoportjában a 2. helyezést érte el a Supertrail /60 km, 2920m szint/ versenyszámban.)

14-zugspitz.jpgSporttársak, edzőtársak motiváló hatása mennyire játszik szerepet a teljesítményedben?
Régebben, amikor elkezdtem futni, sokat futottam egyedül és a mai napig is szeretek egyedül futni, akár hosszú távokat is. Az elmúlt 1-2 évben azonban egyre többet futok csapatban, és nagyon élvezem. Van egy kisebb társaság, akikkel rendszeresen futunk együtt. Ők nagyon gyorsan fejlődnek és az ő teljesítményük engem is motivál.

TF-en szerzett szakedzői diplomával rendelkezel, mennyire tartod fontosnak sporttudományi, orvostudományi (állapot -, teljesítőképesség mérése, elemzése) eredmények szerepét, jelentőségét?
Amióta futok, használom a pulzusmérőt. Egyértelműen segít a futásban. Azt veszem észre, hogy minél kevésbé tapasztalt egy futó, annál nagyobb szüksége van rá. Természetesen a pulzus mérésétől még senki nem fejlődött. A megfelelő terhelést sokkal jobban lehet adagolni, ha meghatározzuk az intenzitás zónákat és ezekben a zónákban edzünk. Elengedhetetlennek tartom a nyújtást. Megrövidült, merev izmokkal nemcsak, hogy nem lehet jól futni, de szinte bizonyos a sérülések bekövetkezése.  Minden futás után csinálom és sok időt szánok rá. Az erőfejlesztés is kihagyhatatlan. Főleg a törzsizmok megerősítést tartom fontosnak. Alapozásnál télen heti 3-4 alkalommal 20-30 percet szánok rá.

matraberc3.jpg

Több éve meghatározó szereplője vagy a hazai terep-ultrafutó sportnak, eredményeid évről-évre javulnak. Teljesítőképességednek hol a határa?
Jó érzés fejlődni, egyéni csúcsokat futni, de ezért egy idő után, hogy ezt fenntartsuk többet vagy jobban kell edzeni. Én évek óta nagyjából ugyanannyi időt fordítok az edzésekre. Ezt az adott időt próbálom minél hasznosabban  kihasználni, hogy fejlődjek, vagy tartsam  az eddig elért szintet.  Egy idő után természetesen lassul, megáll a fejlődés. Ez természetes dolog. Mindenkinek el kell tudnia dönteni, hogy mi az a mennyiség, amit rá kíván fordítani az edzésekre.  Szeretnék még pár évet hasonló szinten futni.

Hol szoktál edzeni?
Váciként a Naszály-hegy a fő terepfutó edzőhelyem, a hosszúfutások színhelye főleg a Börzsöny. Télen, jeges időben a Duna-parti kerékpárút, és a résztávos, vagy tempófutások színhelye is itt van.

Mennyire figyelsz az étkezésre?
Szerencsés alkat vagyok, erre soha nem kellet figyelnem. Heti kb. 10 óra sport mellett nincs rajtam felesleg, de ha nem sportolok éppen ennyit, akkor sem ugranak fel rám a plusz kilók. Próbálok egészségesen étkezni. Sok zöldséget és gyümölcsöt eszem, naponta többször is. Teljes kiőrlésű gabonát, barna rizst, diót, mandulát, mogyorót rendszeresen fogyasztok. Kevés húst eszem és tejet is keveset iszom, viszont a sajtokat elég sokat és tejfölt, túrót is rendszeresen. Van gyümölcsprésem, amivel télen is iszom a nyers zöldségleveket, nyáron inkább a gyümölcsleveket fogyasztom. Edzés után pl. fél liter eper-alma vagy málna-körtelé hidegen nagyon jól esik. Napközben csak tiszta vizet iszom és mindig a kezem ügyében van az ásványvizes palack, napi 2-3 litert fogyasztok.

bela.jpg

Az ultratávok teljesítésének egyik kulcsa a megfelelő kalóriapótlás. Neked mi a bevált módszered?
Az öt-hat óra körüli versenyeken  vagy a feletti távokon a Sponzer cég termékeit használom, mégpedig olyat, amely nemcsak szénhidrátokat, hanem fehérjét és ásványokat is tartalmaz. A versenyek közben kisebb adagokban, kiporciózva viszem magammal, por formában, amikor szükséges betöltöm a kulacsba és már csak vizet kell hozzá adni. Ezen kívül kevés szilárdat eszegetem a versenyeken a frissítő asztalokról, pld. keksz, banán, sós paradicsom, olivabogyó. A tapasztalatom szerint kb. 30 g szénhidrátra van szükségem óránként egy 10-12 órás futás közben. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy 15-20 percenként iszom pár korty izó italt, hogy a megfelelő mennyiségű folyadék és szénhidrát szükségletemet egyenletesen vigyem be és ne hirtelen nagyobb mennyiséget, amitől esetleg gyomorproblémák léphetnek fel és ehhez eszek kevés szilárd dolgot. Edzés közben nem sok mindent eszem. Általában 2-3 órára nem viszek csak vizet, és e fölötti távokon is 1-2 szelet csoki /mars szelet/ elegendő szokott lenni.

 

nyero_paros.jpg

Napi munkavégzéseddel hogyan tudod összeegyeztetni az edzéseket?
Fontos az egyensúly megtalálása. Ha valaki túlterhelt a munkájában, kimerült, vagy nem tud eleget aludni, akkor érdemes a sportból is visszavenni. A stressz nem segíti a sportot. Meg kell találni az összhangot a munka-család-sport között. Nincs értelme kizsigerelni a szervezetet. Számomra a fő cél az edzés-pihenés egyensúlyának megtalálása, nem a maximumra kell mindenáron törekedni.

Mennyire tartod fontosnak a keresztedzések szerepét?
A keresztedzés segíti a futót, hogy egészségesebb legyen, ilyenkor ugyanis más módon edzünk, ezért a futásban megfáradt izmok kicsit pihenhetnek, miközben a keringés, vagy más izmok dolgoznak. Ahogy említettem télen rendszeresen erősítek (főleg törzsizmokra koncentrálva), ha van lehetőség sífutok is, nyáron ritkán kerékpározom és a főleg az evezés az, ami feltölt szellemileg és erősít fizikailag is.    

2014-dragon.jpg

A Dunai Sárkányok csapatkapitányaként nyáron inkább a vízparton találkozhatunk veled, mintsem a hegyekben.
Valóban nyáron a sárkányhajózás több, mint keresztedzés, a nyár nagy részét vízi edzésekkel töltöm, heti szinten 4-6 edzést végzek, magyar és nemzetközi szinten is erős csapatunk van, akikkel komolyan készülünk naponta 1-1,5 órás edzésekkel. (Béla vezetésével 2013-ban világbajnoki címet nyert a válogatott Szegeden a 2000 méteres távon, illetve tavaly a ravennai klubvilágbajnokságon ezüstérmes lett a váci csapat.) Azt vettem észre, hogy ezek a vízi edzések nagyon jót tesznek az állóképességemnek, a keringési rendszert nagyon jól fejlesztik. Annak ellenére, hogy a nyáron két-három hónapig alig futok, nem csökken az állóképességem, sőt, ősszel amikor elkezdek futni, pár hét után olyan jó formában vagyok mintha nem is hagytam volna ki. Azt gondolom, hogy jót tesz a fizikumomnak a sárkányhajó, mint keresztedzés és jót tesz pszichikailag is, mert megtöri a monotóniát, feltöltődöm tőle és amikor visszatérek a futáshoz újra motivált vagyok és nem fásulok bele a futóedzésekbe.

2014-jedik.jpg

Edzésterveid, tanácsaid, helytálló szakmai észrevételeid megkönnyítik az én felkészüléseimet is. Szakmai hiteled és személyiséged varázsa egy baráti kört is verbuvált, akik magukat szerényen Váci Jediknek hívják, mások inkább Jakus SE-ként emlegetik. Milyen tényezőket, mutatókat veszel figyelembe az edzéstervek készítése során?
A csapatunk, akikkel együtt készülünk mind amatőr futók, akik a munka, család, egyéb elfoglaltságok mellett próbálnak futni. Természetesen ez nem könnyű feladat és az edzéstervek készítése során figyelembe veszem azt, hogy ki mennyit tud időben rászánni, kinek mennyire van ideje futni az egyéb elfoglaltságai mellett. Példaként: hiába gondolja azt magáról egy futó, hogy ő többet szeretne edzeni, de fizikailag még nem tart azon a szinten,hogy mennyiségben vagy minőségben ezt elbírja vagy ha az életének egyéb tényezői ezt nem engedik. Szóval egy edzéstervnél sok-sok szempontot figyelembe kell venni.


 

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://utunkultraba.blog.hu/api/trackback/id/tr27194533

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

iramszarvas 2015.02.26. 21:13:58

„Lubics Szilvi, Iramszarvas”

Asszem, ezen még napokig fogok röhögni...

Vitja 2015.02.27. 03:13:03

@iramszarvas: A tények makacs dolgok. Ugye tudod, hogy ezt nem a Mester mondta? Azért örülök, hogy kedved vidám ...

bellone 2015.02.27. 16:59:15

Nekem is volna mit tanulni tőle. Általában a Margita és a Mátrabérc a közös esemény, de együtt még sosem futottunk. Akkor miért közös? 2-3 perccel mindig előttem ér be, Béla helyett lehetne pl Boogie man... :-)

siroki 2016.01.26. 13:10:32

Szia!
Gratulálok az írásodhoz.

Kérdésem lenne: Verőcén lakom és igyekszem sokat futni a Börzsönyben. Csatlakozhatom a Váci Jetikhez valamelyik hétvégi edzőfutáson?

Üdv,
Török Szabolcs
Verőce
tszabolcs1974@gmail.com