Utunk Ultrába

Négy elszánt futó nekivág, hogy 4*53 kilométerben fussa le az Ultrabalatont. 2012. június 30.

Friss topikok

  • iramszarvas: A heti 60–70 km szerintem teljesen jó. Mint fejtegetem, függő szerintem sosem voltam, max. tényl... (2020.11.11. 19:37) Kis magyar addiktológia
  • iramszarvas: "Nem is értem, hogyan juthat eszébe egy filozófiai doktornak az a képtelenség, hogy ezen a napon m... (2020.11.02. 06:29) Koló forever
  • gigabursch: Sose felejtem el! Az Újpest-öbölben készültünk az ifi OB-re, amikor az MTK-s öregfiúk betétdeltek ... (2020.02.15. 10:22) Tamás
  • Zsalapa: @Zsalapa: mármint Verigának gratulálok :D (2019.06.20. 13:53) A Jedi visszatér - Veri rögös útja az UTH-ig

Utolsó kommentek

  • iramszarvas: A heti 60–70 km szerintem teljesen jó. Mint fejtegetem, függő szerintem sosem voltam, max. tényl... (2020.11.11. 19:37) Kis magyar addiktológia
  • rrroka: @iramszarvas: én még maratont sem futottam, max 30 km, heti 60-70, ha van társaság. vagy leszoktun... (2020.11.10. 18:39) Kis magyar addiktológia
  • iramszarvas: "Nem is értem, hogyan juthat eszébe egy filozófiai doktornak az a képtelenség, hogy ezen a napon m... (2020.11.02. 06:29) Koló forever
  • iramszarvas: @rrroka: Köszi a kérdést. Legutóbb Spar Bp Maraton óvatos, pulzuskontrollos futással, a végén kil... (2020.10.30. 20:55) Kis magyar addiktológia
  • rrroka: Hogy állsz most? (2020.10.02. 21:03) Kis magyar addiktológia
  • Utolsó 20

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Nyelv és sport

Nincs megjeleníthető elem

Három nap Ultrában

2014.04.03. 08:00 iramszarvas

ppic_7_Spuri_Balaton_Szupermaraton_1nap_306_.jpgEredetileg ennek a posztnak a Négy nap Ultrában címet szántam, de hát így alakult... Ez a blog azzal a céllal indult, hogy négyen fejenként 53 km-ben körbefussuk a Balatont. Most valami nagyon hasonlót sikerült is megcsinálnom, méghozzá már nem egyszer, hanem háromszor, három egymást követő napon. 53 km ugyan csak az egyik nap volt meg, de minden nap nagyon közel jártam hozzá. Igazán egyik napot sem nevezném ultrának, mert ugyan hosszabbak a maratonnál, de nem sokkal – inkább csak afféle wannabe ultrák. De így együtt azért talán mégis tekinthetőek ultrának.

Első nap

Siófok–Fonyód: 48,34 km, 4:56:32 (6:08/km), AHR 137 bpm.

5:40-5:50-es km-kkel indultam, ez kb. 17 km-ig 135 alatti pulzust jelentett, 28 körültől azonban már 6:15-6:40-esek mentek úgy, hogy 140 körül (de sajnos nem mindig alatt) tartottam a pulzust. A pulzus főleg a nap miatt mehetett fel, árnyékosabb helyeken lement. Az idő gyönyörű volt, a szél hűtött. Futás szempontjából jobb lett volna a kevesebb nap, de pszichikailag így volt kedvezőbb. 1.nap.png
Persze az ember önkéntelenül is figyeli a versenytársakat. Az egyik, ami meglepett, hogy a gyönyörű idő ellenére többen is hosszú fekete nadrágban, hosszú ujjú fekete pólóban, dzsekiben stb. indultak el. (Én rövidgatyában, egy szál rövid ujjú pólóban – és még a rajt előtt sem fáztam, pedig akkor nem árt egy kicsit.) Talán nem tudták elhinni, hogy tényleg ennyire kellemes idő lesz. (Illetve volt, aki a nyári versenyekre direkt így edzett.)
A másik furcsaság volt, hogy már az első nap láttam olyanokat, akik belesétáltak – és nem feltétlenül óvatosságból, hanem azért, mert már itt elfutották magukat. Volt olyan, aki mindhárom nap, amikor futottam, reggel elhúzott, hogy aztán néhány óra múlva (vagy annyi sem kellett) kényelmesen elkocogjak mellette.
ppic_7_Spuri_Balaton_Szupermaraton_1nap_401.jpg
Szilágyi Péter tanácsára végigzabáltam a futást, de előtte és utána is undorító módon tömtem magam.

 

Második nap

Fonyód–Szigliget: 53,03 km, 5:32:53 (6:16/km), AHR 136 bpm.
Kellett egy-két km, míg az izmok bemelegedtek, de nagyjából a 11. km-ig hat percnél gyorsabban mentem 130 alatti vagy körüli pulzuson. Ez után már a tempó tartására figyeltem, és a pulzus csak a 24. km-en érte el a 140-et. A 10. és 24. közötti szakasz kifejezetten kellemes volt, annyira élveztem, ahogy előző nap egy szakaszt sem. Innen viszont árnyék- és szélmentes, enyhén emelkedő szakasz jött, ami erősen visszavette a kedvem. A maratonig leginkább 6:15 körül sikerültek a km-ek. Ezután egyre lassultam, a 46. már majdnem 7 perc volt. Innen viszont – feltehetően a hanyatlani kezdő napnak köszönhetően – visszagyorsultam 6:20 körüliekre anélkül, hogy a pulzusom emelkedett volna, pedig a 49. km-től már enyhén emelkedett. Az utolsó km is 6:33 lett, pedig abban egy keményebb emelkedő is volt -- igaz, a pulzust itt már elengedtem.2.nap.png
A versenytársak magatartásán itt is volt csodálkoznivaló. A legdöbbenetesebb az a fiatal srác volt, aki az első váltópont után elszáguldott mellettem. Ezen még nem csodálkoztam, hiszen váltóban ment, alig 15 km volt előtte, bizonyára jó futó, hát persze, tolja. A meglepetés az volt,a mikor alig tíz km múlva utolértem, ahogy gyalogolt, sőt, úgy kóválygott, hogy a mellettem futó srác rá is szólt, hogy menjen csak be az út közepére, mielőtt a szélén lelép és kificamítja a bokáját.
Este és reggel annyit zabáltam, h már undorodtam magamtól, egy hájgombócnak éreztem magam. Az alábbi képen az látható, ahogyan gondosan elhelyezem az utánpótlást a frissítőpontokba kimenő dobozokba.
ppic_7_Spuri_Balaton_Szupermaraton_2nap_005.jpg
A BSI hivatalos fotósa úgy értékelte, ezzel a remek képpel elvégezte az aznapi munkát, és a pályán már egy képet sem készített rólam.

Ezen a napon azzal zártam fészbukos beszámolómat, hogy egyelőre cincognak az egerek (muszklik), de bármikor hazatérhet a kimerültség apokaliptikus macskája. Ám nem a kimerüléskandúr toppant be, hanem egy sokkal aljasabb állat.

Harmadik nap

Badacsony–Balatonfüred: 43,57 km, 4:36:29 (6:21/km), AHR 134 bpm.

Szilágyi Péter előző nap azt jósolta,hogy fejben ez a nap lesz a legnehezebb. Ez akkor kicsit melbe vágott, mert addig mindenki azt mondta, hogy ez a nap lesz a legkönnyebb. Végül fejben egyáltalán nem volt nehéz, sőt, általánosan nézve fizikailag sem. Egyébként az tény, hogy ez a szakasz nem volt könnyű, főleg azért, mert végig sütött a nap (és ha esett vagy fújt volna, akkor sem lett volna jobb a nyílt terepen). Ráadásul ez a nap már szintesebb volt, éppen ezért nem is érdemes részleteznem, mikor mekkora sebességet tudtam tartani – ez leginkább a terepviszonyok függvénye volt. (Meg kell jegyeznem, hogy ismerőseim többsége, aki aznap a maratonon indult, a nagy meleg miatt rendkívül szenvedett. Jellemzően mindenki rosszabb eredményt ért el a vártnál, volt, aki fel is adta. Visszafogott kocogással az időjárást nem éreztem igazán megterhelőnek, még annyira sem, mint előző nap.)3.nap.png

Döntőnek mégis az bizonyult, hogy  valahol 20 előtt beállt a jobb sípcsontom, s míg máskor egy-két km múlva ki szokott állni az ilyen a fájdalom, most végig kitartott. Változatosság csupán annyi volt, hogy néha rövid időre átment a bokámba, ill. térdembe. Az utolsó 25 km nagy részén minden lépés rettentően fájt. Ha tudom, hogy végig kitart, biztos hamarabb ki is szállok.

A fájdalom elképzelhető okai:

  • Előző nap a talpamon nőtt egy vízhólyag, ezt ugyan kilyukasztottam, letapasztottam, de lehet, h kissé másképp lépek miatta;
  • előző nap az utolsó szakaszon meghúztam, de akkor észre sem vettem, ma jött ki;
  • egy lejtőn kihasználtam a gravitáció jótékony hatását: lehet, hogy ezzel az egyébként remek módszerrel nem kellene élni, ha az ember az előző két napon 100 km-t futott;
  • az istenek úgy gondolták, h most már elég a hübriszből.

Az egészen biztos, hogy én mindent megtettem azért, hogy a sérülést elkerüljem. A BSI hivatalos fotósa még azt is lencsevégre kapta, amint a combbelsőmet nyújtom indulás előtt. Azt nem tudom, mire gondolhatott a művész, amikor a toitoiokat mögém komponálta.

ppic_7_Spuri_Balaton_Szupermaraton_3nap_007.jpg

Az viszont biztos, hogy ismét nagyon elégedett lehetett a munkájával, mert megint úgy értékelte, hogy akkor a pályán engem már nem is kell fényképezni.

Azt kell mondanom, fejben nagyon is ott voltam, ha ezt ilyen sebességgel végig tudtam csinálni. Magával az eredménnyel nagyon elégedett lennék, ha nem így született volna.

Negyedik nap és azután

Mivel sétálva is sántikáltam, nem láttam értelmét elindulni.

Lehetnék elkeseredve, hogy nem sikerült teljesítenem a kitűzött célt, de egyáltalán nem ezt érzem döntőnek. Sokkal inkább azt, hogy a sérüléstől eltekintve az utolsó nap is remekül éreztem magam, kész lettem volna nekiindulni, és egészen biztos vagyok benne, hogy különösebb nehézségek nélkül hasonló eredménnyel lefutottam volna az utolsó napot is. A harmadik napig egyetlen egyszer sem kellett belesétálnom – a legrosszabb, amit el tudok képzelni, hogy a negyedik napon gyalogoltam volna egy picit. De talán azt sem.

Ugyanakkor el kell ismernem, hogy mindebben hatalmas szerepe van az időjárásnak, mellyel nagyon nagy szerencsénk volt. Nem egyszerűen arról van szó, hogy ha esett volna vagy iszonyatos lett volna a szél, akkor mennyivel nehezebb dolgunk lett volna. Szerintem ha egyszerűen csak borult az idő és nem süt a nap, már az is rosszabb lett volna, függetlenül attól, hogy fizikailag persze az ilyen időjárás kedvezőbb. A napsütés viszont lelkileg annyi energiát adott, hogy minden testi fáradozás ellenére kifejezetten feltöltöttnek éreztem magam.

Sajnos a sérülés miatt a következő heti Vértes terepmaratonon, ahova óvatosságból eleve a félmaraton távjára neveztem, csak rendezőnek mentem el. Addigra ugyan lelohadt a duzzanat és a lábam sem fájt különösebben, ám ha megnyomogattam a sípcsontomat, még mindig éreztem a sérülés helyét. Úgy gondoltam, jobb nem kockáztatni. Van még néhány kihívás a következő hónapokra, és ebből több, főként az UB nem magánügy, mert mások célkitűzéseit is kockáztatom. éppen ezért most igyekszem rendkívül óvatosnak lenni, bár van bennem félelem, hogy esetleg a legnagyobb óvatosság sem segít. De ez majd úgyis kiderül...

Összegzés

A legutóbb 624 km-nél tartottam, de a várt csaknem 200 km helyett végül csak 144 km-t teljesítettem, így most 768 km-nél tartok. (Persze ezzel még mindig előrébb járok, mint tavaly ilyenkor: akkor 523 km-nél jártam, és ezt a kilométerszámot még egy hónappal később sem értem el. Persze a sérülésem javulásától függ, milyen gyorsan olvad el ez az előny...)

Update: A legfontosabbat persze sikerült kihagynom! Köszönöm Szilágyi Péternek a felkészítést, tanácsokat edzésterveket. Nélküle aligha sikerülhetett volna így.

Szólj hozzá!

Címkék: verseny

A bejegyzés trackback címe:

https://utunkultraba.blog.hu/api/trackback/id/tr525889631

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása