Utunk Ultrába

Négy elszánt futó nekivág, hogy 4*53 kilométerben fussa le az Ultrabalatont. 2012. június 30.

Friss topikok

  • iramszarvas: A heti 60–70 km szerintem teljesen jó. Mint fejtegetem, függő szerintem sosem voltam, max. tényl... (2020.11.11. 19:37) Kis magyar addiktológia
  • iramszarvas: "Nem is értem, hogyan juthat eszébe egy filozófiai doktornak az a képtelenség, hogy ezen a napon m... (2020.11.02. 06:29) Koló forever
  • gigabursch: Sose felejtem el! Az Újpest-öbölben készültünk az ifi OB-re, amikor az MTK-s öregfiúk betétdeltek ... (2020.02.15. 10:22) Tamás
  • Zsalapa: @Zsalapa: mármint Verigának gratulálok :D (2019.06.20. 13:53) A Jedi visszatér - Veri rögös útja az UTH-ig

Utolsó kommentek

  • iramszarvas: A heti 60–70 km szerintem teljesen jó. Mint fejtegetem, függő szerintem sosem voltam, max. tényl... (2020.11.11. 19:37) Kis magyar addiktológia
  • rrroka: @iramszarvas: én még maratont sem futottam, max 30 km, heti 60-70, ha van társaság. vagy leszoktun... (2020.11.10. 18:39) Kis magyar addiktológia
  • iramszarvas: "Nem is értem, hogyan juthat eszébe egy filozófiai doktornak az a képtelenség, hogy ezen a napon m... (2020.11.02. 06:29) Koló forever
  • iramszarvas: @rrroka: Köszi a kérdést. Legutóbb Spar Bp Maraton óvatos, pulzuskontrollos futással, a végén kil... (2020.10.30. 20:55) Kis magyar addiktológia
  • rrroka: Hogy állsz most? (2020.10.02. 21:03) Kis magyar addiktológia
  • Utolsó 20

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Nyelv és sport

Nincs megjeleníthető elem

-21. hét

2012.02.03. 08:00 iramszarvas

 Ezen a héten tovább ismerkedtem a testemmel, és újabb meglepetésekkel tudott szolgálni. Jó úton járok-e, vagy sem – ez továbbra is kérdés.

Nyugtató

Abban a tekintetben nem volt kétségem, hogy ezen a hétvégén le kell futnom a Yours Truly 50 kilométerét.  A Yours Truly finn találmány, és az eredeti neve Kotirataultra, amit kb. „hazai pálya ultra”-ként lehetne fordítani. A lényege az, hogy 24 óra alatt kell lefutni az 50 km-t, akár részletekben is. Én persze nem így akartam.

Eredetileg nem egyedül szándékoztam, de miután az ismeretségi kör nagy része elment egy 2,8 km hosszú körön futni, és féltem, hogy azt halálra fogom unni. Futás közben sem volt bennem az az érzés, hogy nahát, milyen jó lenne, ha még egy halom ismerős látna ilyen fejjel. Vityát próbáltam rábeszélni, hogy csatlakozzon, de inkább a „magaslati edzőtábor”-t választotta. Így aztán egyedül vágtam neki választott útvonalamnak, ami csöppet sem hazai pálya: eddig csak egyszer mentem rajta végig, akkor is kerékpárral, ráadásul az ellenkező irányban. Annál inkább hazai pálya, legalábbis a középső szakasza Vityának: ezt már futottuk egy párszor (legutóbb az előző héten), sőt, egyszer mentem már rajta Gergővel is

A terv tehát az volt, hogy Szobról futok le a Duna mentén Dunakeszire, a már említett helyszínre, ahol a közelebbi és távolabbi ismerősök hada a 2,8 km-es köreit nyomja. Felpattantam tehát a Keletiből induló Moravia expresszre, melynek Szobig a vagonban én voltam az egyetlen utasa (és az egész vonaton csak egy család ot láttam rajtam kívül). Némi bemelegítés után belevágtam a távba. 

A célkitűzés az volt, hogy 6 percesnél gyorsabb kilométereket menjek, ami kb. az első 17 km-en sikerült, de nem azért, mert elfutottam magam: ekkor is általában 5:50 körüli idők sikerültek, tehát éppen hogy az elvárt időn belül sikerült teljesítenem. A 20. és 30. kilométer között előfordult, hogy sikerült hat perc alá nyomnom az időt, sőt, még a 30. és a 40. között is volt két ilyen kilométerem, de egyre inkább a hatos fölé csúszott a képzeletbeli mutató. Ez azért meglehetősen zavart, hiszen legutóbb a maratont 5:20 és 5:40 közötti kilométerekkel futottam, és reméltem, hogy legalább azt meg tudom közelíteni. Ami viszont még aggasztóbb, hogy akárcsak a legutóbb, valahol a maratoni táv környékén mintha csak elvágták volna. A negyvenedik kilométer környékén bemerevedek, lelassulok, radikálisan visszaesik a sebességem. A legtöbb kilométerem hét percnél is tovább tartott, de a néhány kivétel sem volt sokkal gyorsabb. Hogy ezzel mit lehetne kezdeni, azzal végképp tanácstalan vagyok. Lehet, hogy azt jelenti, még nem vagyok kész az ilyen távokra, és többet kellene rövid távokkal erősítenem? Vagy éppen azt, hogy inkább több hosszú távot kellene futnom, hogy szokjam? Nem tudom.

Az útra nem vittem magammal pulzusmérőt, mert nem akartam a pulzusommal foglalkozni. Miután azonban hazaértem, lefürödtem, ledőltem egy kicsit pihizni. Feltűnt, hogy igen erősen ver a szívem, és kíváncsiságból feltettem a pulzusmérőt. 80 és 90 között szaladgált, időnként felszökött százig – mindezt úgy, hogy közben mozdulatlanul feküdtem.  Ekkor már több, mint két órája nem futottam, a pulzusom mégsem tért vissza a nyugalmi állapotba (ami nálam 50 körül van). Megint csak: sejtelmem sincs, hogy ez a dolog természetes velejárója, vagy pedig valamilyen figyelmeztetés... mindenesetre nem mondanám, hogy nyugtató.

Lazító

A hétfő még kissé nehéz volt, de kedden már mentem kettlebellre, szerdán pedig megnéztem a DK Teammel a Népstadion melletti atlétikai csarnokot. Értelemszerűen itt nem hegyezhettem (bár a kanyarok szintesek), és gyorsítani sem igazán volt kedvem – néhány egyenest azért próbáltam sprintelni. Összességében mégiscsak inkább lazítás volt az egész, picit átmozgatni a lábamat.

A csarnok egyébként érdekes hely, az öltöző és zuhanyzó ugyan kint van egy konténerben, de ahhoz képest meglepően kulturált. Vicces, hogy gyerekek edzenek bent, az ember olyasmivel szórakozhat, hogy tíz éves leánykákkal tud-e lépést tartani, és ha igen, elöntheti a büszkeség. Én néhány kör erejéig egy távgyaloglóval is megpróbáltam tartani a tempót, ő bírta tovább. (De ő legalább nem gyerek volt.) Magát a pályát viszont már az első körben untam, és nem jó az sem, hogy állandóan féloldalasan kell futni. Úgyhogy ha bent, én továbbra is a futópadot választanám.

Nem nagyon számoltam, mennyit futkározhattam, de összesen talán 5-6 km lehetett. Inkább felejtsük el.

Bonus track

Csütörtökön életemben először történt meg, hogy a munkahelyemről enm indultam el időben, ezért lekéstem a kettlebellről – azaz lekéstem volna, ha elmentem volna, de úgy döntöttem, inkább elmegyek futni. Induláskor az Endomondo nem talált műholdat, aztán elvesztette, aztán megint megtalálta, időnként szépen pontosan rajzolta a z útvonalat, időnként összevissza, de ez alkalommal azt mondanám, inkább kevesebbet mért, mint többet, így tekintsük az általa mért 7 km-t reálisnak.Egyébként rohadt hideg van, és azt mondanám, nem jó futni, de ahhoz képest jó.

A múlt heti 444-hez csak az 52-t és a 7-t számolom, ami így 503, tehát tíz hét alatt megvolt a félezer km. (A januári összkilométer 249.)

14 komment

Címkék: edzés yours truly

A bejegyzés trackback címe:

https://utunkultraba.blog.hu/api/trackback/id/tr103978248

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vitja 2012.02.03. 10:50:50

Meghoztad a kedvem egy Szob - Göd futáshoz. Róma után félúton az Ultrabalaton felé lefuthatjuk együtt, ha gondolod.

pannonfunk 2012.02.03. 14:27:41

Szerintem ha rendszeresen futsz ilyen távokat, hozzá fog edződni a szervezeted, és 40 és 50 között is menni fogsz, mint a rakéta.

A magas pulzus csak azt jelenti, hogy kihajtottad magadat. Szaszának volt egy ilyen posztja a futóbogon régebben, a római maraton után nem állt vissza a szívverése. Ha másnapra visszaáll, szerintem nagy baj nincsen. Mindenesetre egy sportorvossal nem árt beszélni, pl. hogy mit ajánl ilyen esetekre. Hót laikusan elmélkedve, valami olyami dereng, hogy kálium ion koncentrációjának a növelésével gyakorlatilag le lehet állítani a szívet (mintha az USÁban a méreginjekcióban is ez lenne...), akkor a káliumhiány esetleg magasabb szívfrekvenciát okozhat. De ez nagy kérdőjel, sose voltam jó élettanból.

BGy · http://babosi.blog.hu 2012.02.03. 14:45:01

@pannonfunk: a kálium stimmel. Egy doki ismerősöm mondta, hogy ha a hallójáratba szúrod be vékony tűvel, akkor soha nem is jönnek rá, miért állt meg a csákó szíve. Ugyanis nem feltételezik, hogy oda kapott injekciót. De ezután a komment után már igen.:)

pannonfunk 2012.02.03. 16:23:58

@BGy: Nem is abban vagyok bizonytalan, hogy káliummal lehet-e ölni, hanem hogy káliumhiány okozhatja-e azt, hogy kimerítő edzés/verseny után órákkal még mindig nem áll helyre a pulzusod.

iramszarvas 2012.02.03. 16:36:04

@Vitja: Remek!

@pannonfunk: Hát, ha ez a kálium ilyen, nem fogom magamba nyomni, ha gyors a szívverésem! :) Ezért nem megyek orvoshoz, csak majd ha komolyabban tapasztalok ilyesmit.

pafe · http://pafe.wordpress.com 2012.02.03. 18:13:14

Én egyszer egy Dopping témában tartott előadáson Tiszeker doktornőtől pont az ellenkezőjét hallottam, mint a hirtelen szívhalál kiváltó okát. A sok koffein, és energiaital miatt megnövekedett vizelés következtében a szervezetből kiürül a kálium, ami a szív működéséhez fontos, és ezáltal megáll a szív dobogása.Ezért veszélyes a fiatalok körében mostanában rendkívül divatos napi 2-3, vagy extrém esetben akár 5-6 energiaital elfogyasztása. Egyébként az orvosok a vízhajtót szedő pácienseiknek káliumot is felírnak a pótlás miatt.

pannonfunk 2012.02.03. 19:38:53

@iramszarvas: Nem is azt mondtam, hogy tömény kálium-kloridot toljál, hanem pl. banánt, paradicsomot. Abból túladagolni nem fogod magad, de ha hiányod van belőle, akkor remekül pótolhatod. Nem véletlenül adnak banánt a frissítőpontokon sem (azonfelül, hogy a glikémiás indexe 70, ami szintén nagyon jó). De persze mondom, hogy nem tudom, és

@pafe: igen, ez is igaz, és ez pl. pont ellentmond az elméletemnek. Mondom, hogy laikus vagyok, de annyi vizonyos, hogy felborítod a só-víz háztartásodat egy kiadós edzéssel, és kihat az idegrendszeredre is. Ezért kellene sportorvost megkérdezni erről, vagy valakit, aki ért az élettanhoz, én csak laikusan fecsegek összevissza...

Wikipédia szerint az alacsony káliumszint szívritmuszavart okoz, és nem magas pulzust:
en.wikipedia.org/wiki/Hypokalemia

Szóval tényleg passz.

pannonfunk 2012.02.03. 19:44:59

Kicsit utánaolvasva, rajtam kívül mindenkinek igaza van :) BGy-nak is, hogy kálium-injekcióval végzik ki az USÁ-ban az elítélteket:
en.wikipedia.org/wiki/Hyperkalemia#Lethal_injection
"the one that actually causes death"

és az alacsony káliumszint is veszélyes, mert arithmiát okoz, és ettől is megállhat valakinek a szíve.

csétomi 2012.02.04. 21:49:14

Ez a túledzettség tünete is lehet elég esélyesen

iramszarvas 2012.02.05. 20:03:34

@csétomi: OK, de ezt hogy lehet eldönteni?

csétomi 2012.02.05. 20:43:37

@iramszarvas: nekem terheléses teszten mutatták ki. Ha van rá lehetőséged, mérjél vérnyomást többször is, mert árulkodó lehet a magas vérnyomás is (nem állandóan magas, hanem néha megugrik). Ha ilyent is tapasztalsz, menj el a sportkorházba kardiológushaoz, ő megmondja. Én speciális edzéstervet is kaptam, szóval nem kellett teljesen leállnom.

iramszarvas 2012.02.05. 21:15:56

@csétomi: Én nemrég voltam kardiológusnál, és nem talált semmit. Vérnyomást mérni nincs lehetőségem, ha pedig időnként ugrik meg, akkor mi az esélye, h elcsípem. És ha igen, mi az esélye, h az orvos nem hipochondernek tart, ha egyszer ő nem talál semmit?

csétomi 2012.02.06. 10:08:45

@iramszarvas: hát igen, ezek az állandó dilemmák :) Sajna okosabbat én sem tudok mondani. Az biztos, hogy nekem egy terheléses vizsgálat során mutatta ki egy kardiológus, aki a sportkorházban dolgozik, tehát látott már sportolót (Én amúgy már csakis sportorvosokhoz járok, a "civil" dokik teljesen másképp állnak ugyanahhoz az esethez, és mindig borítékolható a "2-3 hétig ne fusson" javallat). Utána a körzetinél kértem beutalót szívultrahangra, és rámtettek egy 24 órás vérnyomásmérőt is. Szerintem első körben olvass utána a dolognak, tüneteknek (paraszimpatikus túledzettség) és pár dolgot próbálja meg betartani mint pl. nátriumszegény kaja, kevesebb koffein stb. (ami passzol rád).

iramszarvas 2012.02.06. 12:29:02

@csétomi: A kávéról éppen most álltam le. Egyébként a kardiológus annyira rendben talált (ultrahangot is csinált), h nem is volt hajlandó terhelésre küldeni. Még a sportolás előtt voltam egyszer terhelésesen, akkor azt mondták, h 30 évig nem is érdemes újra mennem. :)
süti beállítások módosítása